انواع انتشار نور چراغ های روشنایی و نحوه انتخاب آن

انواع انتشار نور چراغ های روشنایی و نحوه انتخاب آن

  • نورپردازی مستقیم، نور را رو به پایین منتشر می­کنند. این مـوارد شـامل اغلب انـواع روشنایی­های عقب نشسته می­شود، اعم از چراغ های سقفی با نور رو به پایین و تجهیزات لامپ های فلورسنت عقب نشسته.
  • نورردازی غیرمستقیم، نور را به سمت بالا منتشر می کنند. این موارد شامل اغلب انواع روشنایی های عقب نشسته می شود، اعم از چراغ های سقفی با نور رو به پایین و تجهیزات لامپ های فلورسنت عقب نشسته.
  • نورپردازی غیرمستقیم، نور را به سمت بالا منتشر می کنند، نور از سقف درون یک فضا، به سمت بالا در حال تابش است. این مورد شامل بسیاری از انواع چراغ های آویزان، شمعدانی های دیوارکوب و بعضی از لامپ های قابل حمل می گردد.
  • نورپردازی پخش کننده، نور را در تمام جهات به صورت یکنواخت منتشر می کنند. شامل اغلب انواع لامپ های ساده، لامپ های گوی شکل، لوسترها، بعضی از لامپ های رومیزی و آباژورها یا چراغ های پایه دار می گردد.
  • نورپردازی مستقیم/ غیرمستقیم، نور را به سمت بالا و پایین منتشر می کنند اما نه به سمت طرفین. شامل بسیاری از انواع چراغ های آویزان به علاوه برخی از چراغ های پایه دار و چراغ های رومیزی می گردد. توجه داشته باشید که چراغ های مستقیم/ غیرمستقیم می توانند نیمه مستقیم یا نیمه غیرمستقیم بنا بر تناسبات نور بالا و نور پایین باشند.
  • نورپردازی نامتقارن، معمولاً برای کاربردهای خاص طراحی می شوند. نورهای نامتقارن با جهت رو به بالا به عنوان نمونه، روشنایی غیرمستقیمی هستند که بیشتر نور آن ها برای تأکید روی یک جهت می باشد، مانند تأکید روی دیوار. چراغ های دیواری یک گـونه از چراغ های مستقیم هستند کـه بیشتر نور آن هـا برای تأکید روی یک سـمت خاص می باشد به طوری که دیوار را روشن می کنند.
  • چراغ های قابل تنظیم، عموماً چراغ های مستقیمی هستند که می توانند نور تابیده به سایر جهات را نسبت به پایین تعدیل کنند. شامل چراغ های جاده ها، نورافکن ها و چراغ هایی که برای تأکید روی موضوع یا محدده خاصی به کار می روند، می باشد.

چگونگی انتخاب انواع چراغ های روشنایی اصلی

     انتخاب نوع چراغ برای نمایش کلی و روان شناختی یک اتاق و محیط آن اهمیت ویژه ای دارد.

     اینها دلایلی برای انتخاب دقیق چراغ ها هستند:

  • نورپردازی مستقیم، سعی دارند که با پخش نور به صورت مستقیم بر روی محدوده کار تأکید بیشتری داشته باشند. عموماً سقف ها و قسمت های بالای دیوارها را تیره می کنند که این حالت می تواند رمانتیک باشد. اما در عین حال، چنانچه تضاد زیادی وجود داشته باشد، چندان آرامش بخش نخواهد بود. نورپردازی مستقیم، به طور نمونه در لابی ساختمان ها، ادارات اجرایی، رستوران ها و فضاهای دیگری که طراح تمایل به ایجاد یک حس عاطفی دارد، مورد استفاده قرار می گیرد. فضاهای عاطفی می توانند خسته کننده نیز باشند. با این وصف، چنین نورپردازی مستقیمی عموماً برای فضاهای کار پیشنهاد نمی شود.
  • نورپردازی غیرمستقیم، اغلب فضاهای بخش ایجاد کننده نور نرم با کنتراست کم است که به لحاظ روان شناسی فا را بزرگ جلوه می دهد. اغلب انواع نورپردازی غیرمستقیم بدون نور مستقیم دیگری، سقف را روشن می کنند. بسیاری از مردم به طور کلی، نورپردازی مسـتقیم را به عنوان نـور نرم و ملایم و احساسـی شـبیه به یک روز ابری، تجـربه می کنند. نورپردازی نورهای کاری یا سایر نورهای جهت دار عموماً برای محو کردن شاخصه نرمی و آرامی فضا توصیه نمی شود.
  • نورپردازی پخش کننده، سعی دارند نوری با پهنه وسیع به وجود آورند که اغلب روشنایی کاملاً زننده ای روی سطوح فاقد نور به وجود می آورند. اغلب لوسترها و شمعدانی های دیوارکوب، چراغ های روشنایی پراکنده هستند و به عنوان نمونه به منظور تزیین یا برای موارد عملکردی انتخاب شده اند. زمانی که به عنوان مثال، به یک لوستر بلورین، به دقت توجه کنیم، چراغ های پخش کننده می توانند درخشش و جذابیت به وجود آورند، اما روشنایی دیگری نیز باید وجود داشته باشد. بدون وجود نور دیگری، چراغ های پخش کننده یک نور یکنواخت و نامطلوب که اغلب فاقد آرامش نیز می باشد، به وجود می آورند.
  • نورپردازی های مستقیم/ غیرمستقیم، یک تعادل مطلوب بین کارآمدی روشنایی مستقیم و راحتی روشنایی غیر مستقیم ایجاد می کنند. سیستم غیرمستقیم یک نور متعادل و آرامش بخش ایجاد می کند درحالی که سیستم مستقیم یک نور مهیج ایجاد می کند که منجر به ایجاد فضای دلچسب و آرامش بخش می شوند.
  • نورپردازی نامتقارن، که زمانی که تأکید نور بر روی یک موضوع یا یک سطح مد نظر باشد، انتخاب می گردد. به عنوان مثال انتخاب یک چراغ روشنایی سطوح عمودی برای روشن کردن یک دیوار، یا یک چراغ تأکیدی برای روشنایی یک تابلوی نقاشی یا یک مجسمه.